Inbound marketing.
Hvordan din målgruppe finder dig

Den traditionelle måde, hvorpå du kommer i kontakt med din målgruppe, og potentielle kunder, er via reklamer eller ved at sætte en sælger på sagen. Udfordringen er, at du ikke kan være sikker på, at dit budskab bliver modtaget, og du risikerer, at dine henvendelser skader dit brand i stedet for at lokke kunder til. For helt ærligt, elsker du at blive ringet op af en telefonsælger?

Det betyder dog slet ikke at slaget er tabt, men i stedet at du og din virksomhed skal tænke anderledes, når det gælder salg.

 

Hvor finder du løsninger på de udfordringer og opgaver, du står overfor professionelt og privat. Det nærliggende svar er sikkert venner og kollegaer. Men hvis de ikke kan hjælpe, er dit svar sikkert Google eller en anden søgemaskine. Hvis du har svaret, på det spørgsmål din potentielle kunde søger, kommer han eller hun til dig. Det er netop, hvad målet er med inbound marketing.

De tre faser i inbound marketing

Begrebet inbound marketing blev introduceret af firmaet HubSpot i 2006. HubSpot er en CRM (Customer Relation Management) og marketing platform, som vi arbejder med hos D+. Hver af faserne i metoden er ikke i sig selv nye, men har det overordnede formål at tiltrække potentielle og eksisterende kunder til din hjemmeside gennem relevant og nyttigt indhold.

De tre faser er af HubSpot døbt: Attract. Engage. Delight. Eller på dansk Tiltræk, Engager og Forkæl.

model_content@2x

Tiltræk

For at tiltrække potentielle kunder, skal du først skabe en indholdsstrategi for din hjemmeside ud fra, hvad der har størst betydning for din målgruppe. Næste skridt er, at opbygge din autoritet ved hjælp af værdifuldt content, som du udgiver på din blog eller hjemmeside. Derefter skal du øge bevidstheden hos din målgruppe ved sprede dit content på sociale medier, forums, annoncer etc.

Det er vigtigt, at du i hvert trin analysere dine bestræbelser, og holde dig orienteret om, hvad der virker, og hvad du skal forbedre.

Engager

Når du har vakt din målgruppes interesse, er det vigtigt, at du fastholder den. Det kan du gøre ved, at få opfordre dem til at tilmelde sig dit nyhedsbrev og følge dig på de sociale medier. HubSpot og flere andre markedsføringsværktøjer som Google Analytics, hjælper dig til at spore hvor meget tid folk bruger på at læse dit indhold, og gør det nemt for dig at kontakte dem og booke et møde.

Hele processen kan automatiseres vha. mailskabeloner med Google Calendar, så din potentielle kunde kan booke et møde i din kalender.

Forkæl

Det tredje trin i modellen kan umiddelbart virke en smule uklart. Men at forkæle dine kunder er faktisk afgørende for din ultimative succes med inbound marketing. Du ønsker nemlig ikke bare tilfredse kunder (selvom du helt sikkert vil få det). Du leder efter de af dine kunder, der er så begejstrede over din kombination af indhold og kontekst, at de bliver promotorer af dine produkter og tjenester.

At finde de rigtige promotere gøre du ved, at dine salgsmedarbejdere og servicemedarbejdere har et fælles værktøj. Her er HubSpot igen et fantastisk værktøj.

Hvordan inbound marketing bliver et plus for din virksomhed

Indrømmet, der er mange elementer i inbound marketing, og det kan umiddelbart virke som en uoverskuelig proces. Men som virksomhed bliver du før eller siden nødt til at forholde dig til metoden.

I D+ arbejder vi til daglig med inbound marketing og er certificeret i Hubspots inbound marketing. Vi er klar til at rådgive dig og hjælpe dig med at igangsætte din inbound marketing strategi. Du vælger selv, hvor mange plusser, du vil sætte.

Skal vi tales sammen?

Om du har en konkret kommunikationsopgave eller du har lyst til at tale mere generelt, så er vi altid klar! Udfyld formularen, så kontakter vi dig hurtigst muligt.

Indtast venligst dit navn.
Indtast venligst et gyldigt telefonnummer.
Indtast venligst en besked

D+ gemmer ikke personoplysninger.
Så snart vi har kontaktet dig, vil alle oplysninger blive slettet.